Приповедач
Приповедач или наратор, неутрално лице које казује причу. Он је посредник између писца и догађаја о којима се говори. Он приповеда о неком догађају, објашњава и тумачи догађаје и посебно наглашеним детаљима истиче особености ликова, омогућава увид у њихов унутрашњи свет и наглашава динамичност радње.1)
Традиционално се сматра да када је приповедач и сам учесник у догађајима, односно један од ликова, онда приповеда у првом лицу, субјективно, а када приповедач није учесник или жели да буде објективни посматрач док приповеда, онда приповеда у трећем лицу,2)3) при чему приповедача не треба поистовећивати са писцем који је написао дело.4)
Типови приповедача са тачке гледишта простора и времена
Традиционалне поделе нису довољно савршене. Имајући у виду тачку гледашта, односно позицију приповедача у односу на простор и време, приповедач може бити:
свезнајући приповедач, када су обухваћени најшири простор и време налик божанском. Приповедач као да лебди у простору и времену, полажући право на „све“ и на „увек“, као своје темељне одреднице. Пример су Хомерови епови, који временски обухватају деценије, а просторно готово цео до тада познати свет. Овакав начин приповедања је преовладавао је књижевности до 16—17. века, јер се до тада веровало да приповедач или песник представља врсту божијег гласа.
5)
фиктивни приповедач, коме аутор директно или индиректно предаје реч. Овакво раздвајање омогућава аутору да искаже нека своја посебна мишљења и ставове, које сам лично не жели да каже.
6)
неутралан објективни приповедач, подразумева свезнајуће ауторско приповедање. Аутор не полаже рачуна о изворима својих података, слободно, без препрека се креће по временској и просторној оси, улази у психологију, мисли и осећања јунака, остајући неприметан.
7) Оваква тачка гледишта појачава драматику дела, јер се читалац суочава са догађајима заједно са личностима, а аутор најчешће укида друге елементе који ометају или успоравају драматичност радње, као што су описи или карактеризација личности.
8)
ауторски приповедач, када аутор говори у своје лично име, исказујући своје мишљење и виђење. Најчешће се користи у есејима.
9)
Тачке гледишта, перспективе приповедача
Једнолика перспектива кроз једну личност
Може бити виђење стварности у првом лицу, где личност и догађаји имају исти простор и време. Користи се за карактеричне догађаје, који се истичу тако па читалац има снажнији утисак непосредности доживљаја.
10)
Кроз свест једне личности – где се простор – време доживљава кро свест и виђење једне личности која је представљена у трећем или ређе другом лицу једнине или чак множином.
11)
Инфантилни приповедач - простор је наглашено сужен и смањено је или укинуто време, догађаји и личности се сами исказују, а читалац у својој свести сам успоставља простор и време, под условом да је довољно образован и искусан.
12)
Покретна тачка гледишта кроз свест више личности
Употреба покретне, клизеће тачке гледишта, кроз свест више личности. Формира се више просторних планова који се преплићу у једној заједничкој равни простора – времена. Уз њих су још додати и нови простори – времена кроз сегменте сећања личности.13)
Полифонија тачака гледишта, личности и гласова
Подједнако убедљиво делују говор аутора, других приповедача, јунака, који међусобно могу бити супротстављени и умећу се различити жанрови (на пример роман, кратка прича, репортажа, песма, есеј у оквиру истог књижевног дела). Постоји мноштво појединачних простора – времена, испреплетених око једне или више основних тема, где су сви гласови подједнако важни.14)
Литература