Корисничке алатке

Алатке сајта


материце

Материце

Недеља праотаца или Материце код Срба, највећи хришћански празник мајчинства, дан мајки и жена. Слави се у другу недељу пред Божић,1) четврту недељу божићног поста,2) односно пада у недељу пред Нову годину, а датум празновања је променљив.3) Празнику се највише радују деца, а посвећен је свим женама које воле децу и њима се радују, без обзира на то да ли се ради о њиховој биолошкој деци или не.4)

Обичаји

У хришћанском-православном календару, односно у српском народном календару, Детињци, Материце и Оци су народни празници, нанизани у предпразништву Христовог рођења, тако да су Материце у средини.5) Ови празници иначе, симболизују породичне везе, слогу, међусобно поштовање и помагање, између деце и родитеља, старијих и млађих.6) Везивање и одвезивање су симбол везивања за веру и љубав и одвезивања од греха.7) Прославаљају како би се укућани зближили и чашћавали. Веома су значајни за децу, која равноправно учествују у празничним обредима.8)

Вук Стефановић Караџић је у „Етногрфским списима“ забележио како су се жене код деце „откупљивале“ орасима, сувим шљивама и јабукама, док други аутори бележе да се раније празник више славио у вароши, него на селу.9) Тог дана обичај је да деца поране и унапред припремљеним канапом, концем, шалом, марамом или каишем везују за ноге мајку (матер). Мајка се прави да не зна зашто је везана.10) Затим јој деца честитају празник, а она им онда подели поклоне и на тај начин се „дреши“. У неким крајевима деца иду од куће до куће и пригодним песмицама честитају празник, а жене које су мајке, награђују их спремљеним даровима.11) На тај дан домаћице припремају свечани ручак, на коме се окупља цела породица. На исти начин се везују и све удате жене, које се такође „дреше“ поклонима деци: обично колачима, или неким другим слаткишима.12) У неким крајевима обичај је да се на тај дан не ради неки већи посао, жене избегавају да раде послове са иглом, а старије жене су пазе да на тај дан не једу рибу.13)

Празник се у новије време свечано прославља и при православним храмовима. Жене у договору са свештеником припремају пригодну свечаност са програмом, у коме учествују деца са рецитацијама и песмама, после чега деца везују присутне старије жене, а оне се „дреше“ давањем поклона и припремљених пакетића и др. Негде се организују посете болницама, нарочито на дечијим одељењима, или домовима за незбринуту децу,14) где се деци носе поклони, што празнику даје прави хришћански смисао.15)

Литература

  • Милина Ивановић-Баришић, Календарски празници и обичаји у подавалским селима, Обичаји зимског циклуса, уредник Драгана Радојичић, САНУ - Етнографски музеј, Београд, 2007, стр. 58, isbn 867587040X
  • Драгана Радојичић, Слике из Бок, Божићни обичаји у Боки Которској, уредник Драгана Радојичић, Етнографски институт САНУ, Београд, 2008, стр. 102, isbn 9788675870463

Materice

1)
„шумадијска”, јереј Срећко Зечевић, Празник мајки - материце, Епархија Шумадијска
3) , 9)
Милина Ивановић-Баришић, 2007, pp. 58
4)
Материце у духовном лечилишту, Храм-капела (параклис) Светог првомученика и Архиђакона Стефана - Поликлиници при КБЦ Бежанијска Коса
5)
Протојереј-ставрофор Душан Колунџић, Посебне недеље поводом празника Рођења Христовог – Детињци, Материце, Оци, Информативна служба Српске православне цркве, Београд, 29. 12. 2012.
7)
Мирјана Огњановић, Свако добија, Политикин Забавник 3125, уредник Зефирино Граси, Политика а.д., Београд, 30. 12. 2011, issn 0032-339x
8) , 11)
шумадијска
10)
„светигора”, Материце, Радио Светигора, Подгорица, 2008.
12) , 15)
светигора
13)
Драгана Радојичић, 2008, pp. 102
материце.txt · Последњи пут мењано: 2021/07/09 23:16