Корисничке алатке

Алатке сајта


симеон_кончаревић

Симеон Кончаревић

Симеон
Кончаревић
симеон_кончаревић.jpg
Рођење:
око 1700.
Карин,
Млетачка република

Смрт:
26. август 1769.
Кијев,
Царска Русија

Познат као:
далматински владика

Симеон Кончаревић (Карин, око 1700 — Кијев, 26. август 1769),1) далматински владика (1750—1762) у тешким временима унијаћења Срба у Далмацији.

Тамница због одбране цркве

Симеон Кончаревић је рођен око 1700. године2) у Карину3)4) или Бенковцу5) од оца Јована, бенковачког пароха и мајке Павлине. Учио је код свог оца.6) Касније се школовао у Задру и Венецији у разним школама.7) Постао је 1720. бенковачки парох, а рукоположио га је далматински епископ Стефан Љубибратић.8) Био је ревностан у служби и у одбрани православља, које је било угрожено покушајима унијаћења Срба у Далмацији.9) Католички бискупи су у то време полагали право да су они надлежни и за православне и да имају право да надгледају и посећују православне цркве и да се мешају у избор и разрешење православних свештеника.10) Католичка црква је у то време намеравала да искорени православље из Далмације. У пролеће 1728. године Симеон се истакао када је окупио народ и спречио да католички бискуп са два католичка свештеника посети бенковачку православну цркву и тако покаже да је надлежан и за православне.11) Након тога Кончаревића су послали у тамницу, али након неколико месеци по наредби главног млетачког проведитора за Далмацију ослобођен је тамнице.12)

Главни организатор православног свештенства у Далмацији

Након тамнице Кончаревић је био још ревноснији у обрани своје вере, па је потицао остало православно свештенство да заједнички и сложно ослобађају своју цркву католичких насртаја и да покушавају од млетачке владе да добију дозволу да имају далматинског епископа.13) Претходног епископа Стефана Љубибратића млетачке власти су протерале 1720. Захваљујући Кончаревићу и дипломатски испослованој дозволи власти сазвана је скупштина православних свештеника 1731. у Бенковцу под његовим председавањем.14) На тој скупштини била је заступљена сва православна црква у Далмацији и Боки Которској. На тој скупштини донели су закључке да не признају власт и надлежност католичке цркве над православним и да католички свештеници немају право да се мешају у православно богослужење.15) Осуђивали су посете католичких бискупа православним црквама. Главна одлука је била молба млечанском Сенату да се дозволи избор православног епископа за Далмацију.16) Власти због дуге опструкције католичког клера нису биле спремне да суштински мењају своју верску политику.17) Ипак млечански сенат је коначно накратко попустио 1736, када је дао дозволу да се постави православни епископ за Далмацију.18) Међутим исту одлуку је поништио након само три месеца и великог притиска католичких надбискупа Змајевића и Качића.19) После тога уследио је период у коме је бес католичке цркве био толико јак да је срушено неколико православних цркви.20) Дошло је до исељавања угледнијих Срба. Народ је био спреман за устанак, али Кончаревић је успео да умири народ и спречи побуну саветујући стрпљење и слање делегације у Венецију.21)

Далматински епископ

Српска делегација је 1739. водила успешне разговоре са сенатом у Венецији, па је одмах издана уредба да се не омета православна литургија.22) Након неког времена ствари су се поново погоршавале. Православни свештеници су били кажњавани глобом или затвором, ако се мало оштрије опиру да признају власт католичких бискупа.23) Након толико година борбе дошло се до закључка да им млечанска влада неће дати епископа, па су православни свештеници одлучили да без дозволе власти изаберу епископа.24) На Ваведење 2. децембра 1750. године на далматинском Косову окупило се 12 угледних свештеника и за далматинског епископа једногласно су изабрали Симеона Кончаревића.25) Кончаревић се након тога закалуђерио у манастиру Крупа. Упутили су писмо патријарху Атанасију II Гавриловићу молећи га да Кончаревића хиротонише за далматинског епископа.26) Симеона је хиротонисао дабробосански епископ Гаврило 26. септембра 1751. године у Требињу.27) Избором Кончаревића Срби су показали самосвест и спремност да притиском на власт да би се српском народу у Млечанској републици признале верске слободе.28) Као епископ Кончаревић је за кратко време довео у ред организацију цркве, посебно се постаравши да свака црква има свога свештеника.29) Доводио је у ред храмове и радио је на подизању нивоа просвете. Избор Кончаревића за далматинског епископа без дозволе власти изазвао је велико незадовољство католичке цркве, која је вршила притисак на власти.30)

Изгон

Иако је Кончаревић пазио да својим држањем не изазива власти ипак је млетачки провидур априла 1753. добио упуте да га на миран начин уклони из Далмације.31) Провидур га је наговорио да се склони са оне стране границе дајући му наду да ће брзо моћи да се врати.32) Симеон Кончаревић је онда априла 1753. прешао у погранично селу Попину у Лици у Хабзбуршкој монархији.33) Из Попине је управљао својом епархијом преко архимандрита Никанора Рајевића.34) Он је ту и свештенике хиротонисао. Повремено је по прилици прелазио и на млетачку територију.35) Неколико пута Кончаревић се безуспешно обраћао молбом млечанском сенату. Народ је претио побуном ако се епископу не дозволи повратак, а власт га је онда оптужила да је бунио народ проглашавајући га државним издајником.36) Августа 1759. млечански провидур је издао наређење по коме ће бити строго кажњен свако ко са њим ступи у било какав контакт.37)

Одлазак у Русију

Још три године Кончаревић је провео у Лици, али био је одсечен од своје епархије. Одлучио је да оде у Русију. За пут у Русију се припремао од 1757. и најпре је послао свога сина у Русију, а онда је и сам боравио у Русији једно кратко време до 1761.38) По повратку врбовао је досељенике за Русију, а када је за то чуло неколико калуђера из Крупе они су заједно са тридесет породица отишли до Кончаревића и онда са њим отишли 1762. у Русију.39) Симеон је отишао у Петропавловски манастир у Кијеву.40) Ту се бавио писањем и тада је о црквеним догађајима и збивањима написао летопис.41) Од руског двора је измолио много црквених књига и црквене одеће и све је то послао у Далмацију.42) Према Никодиму Милашу умро је 23. фебруара 1770,43) а према другим изворима 26. августа 1769.44)45)

Литература

2) , 5) , 6) , 17) , 28) , 30) , 35) , 38) , 44)
Матица српска, Одабране биографије, том 5
3) , 7) , 8) , 9) , 10) , 11) , 12) , 13)
Никодим Милаш, стр. 376
14) , 15)
Никодим Милаш, стр. 377
16)
Никодим Милаш, стр. 378
18)
Никодим Милаш, стр. 382
19)
Никодим Милаш, стр. 383
20) , 21) , 22)
Никодим Милаш, стр. 384
23)
Никодим Милаш, стр. 397
24) , 25) , 26) , 27)
Никодим Милаш, стр. 398
29) , 31) , 32) , 33)
Никодим Милаш, стр. 400
34) , 36) , 37) , 39) , 40) , 41) , 42) , 43)
Никодим Милаш, стр. 401
45)
Епархија далматинска
симеон_кончаревић.txt · Последњи пут мењано: 2023/08/28 23:34