Корисничке алатке

Алатке сајта


никола_марковић

Никола Марковић

Никола Марковић (Пожаревац, око 1845 — Београд, 1. март 1889), сликар, живописац и илустратор. Припадао је романтичарској генерацији сликара.1)

Биографија

Рођен је око 1845. године, као један од тројице синова свештеника и сликара Милије Марковића. Након што је стекао прва знања из сликарства од свог оца, а похађао је сликарску школе Стеве Тодоровића, која је у очевој кући отворена 1857. Након тога се пет година школовао у Фиренци и у Венецији, а путовао је и по Италији, Немачкој и Француској.2)

По повратку у земљу, као и многи други наши познати сликари, користио је учење на копијама старих мајстора, а једна од његових вредних сачуваних копија из времена боравка у Минхену, је копија Рубинсове слике „Самсон и Далила”, коју је насликао 1865. године.3)

Почетком шездесетих година 19. века отац Милија је престао да се бави сликањем икона и посветио се искључиво предузимачким пословима, док су улогу главних сликара преузели Никола и његов брат Радован, а помагали су им сарадници, стални или повремени припадници њихове сликарске радионице.4)

По породичном сећању, израдио је 25 иконостаса, од којих неки нису познати.5)

После велике обнове 1857, у време владике Јоаникија Нешковића израдио је иконе за иконостас у манастиру Жича. Иконостас је замењен тридесетих година 20. века, за време владике Николаја Велимировића. Иконостасу се после тога изгубио траг, до земљотреса 2010, када је део иконостаса пронађен у селу Сирча. Иконе израђене на платну су опљачкане током Првог светског рата, а затим после рата враћене из Сомбора.6)

Његова дела су иконостаси цркава у Горњем Милановцу (1862) оштећеном у Другом светском рату, Аранђеловцу (1863) и Ваљеву (1865).7) затим овчарски манастир Св. Тројице (1868),8) који је 1900. премештен у манастир Благовештење.9)

Године 1870. завршио је иконостас манастира Љубостиње, који је започео да ради још 1866.10) Током 1869—1870. радио је иконостас цркве у Пожаревцу,11) 1871. иконостас коцељевачке цркве,12) а после 1873. радио је на иконостасу у Лозници.13) Заједно са Стевом и Полексијом Тодоровић је 1874. сликао иконостас у Топчидерској, а 1880. године у Вазнесењској цркви у Београду.14) Са Стевом Тодоровићем је радио у Белегишу 1877. и Обилићеву 1877—1878.15)

Радио је на иконостасу цркве у Зајечару после 1877, а 1878—1882.16) иконостас за цркву Светог Ђорђа у Књажевцу.17) У Књажевцу је упознао самоуког сликара Милисава Марковића, кога је узео за ученика и упознао га са основним појмовима цртања и сликања.18)

Такође је радио иконостасе у Свилајнцу, Медвеђи, Милошевцу и Жагубици.19)

Након остварења завидне репутације у српској средини године 1880. дошао је у отворени јавни сукоб са својим учитељем и колегом Стевом Тодоровићем, који је од друге половине 19. века био једна од најзначајнијих личности културног живота у Србији. Повод сукоба је био рад Стеве Тодоровића на осликавање иконостаса Вазнесењске цркве у Београду, чији је претходни иконостас осликао Никола Марковић са својим оцем Милијом. Мада је Никола Марковића показао велику одлучност, храброст и самопуздање, јавно износећи притужбе и критикујући шпекулације Стевана Тодоровића, спор није користио ни једном, ни другом сликару, а завршио се тиме што је Народна скупштина упозорила Стевана Тодоровића, да се „уздржи од послова који не спадају у делокруг његове израде“.20)

Већи радови су му били још у капели Новог двора у Београду, као и цркви у Гроцкој 1884. године. Исте године (1884) је завршио и иконостас у Орашцу, посао који је његов отац прихватио још деценију раније.21)

Био је добар цртач, а показао се и као веома добар мајстор колорита.22) Његова дела су донекле прожета традицијом. Једна од његових карактеристика је увођење светлости у слику, у циљу појачане драматике. Сарађујући са Стевом Тодоровићем већи део његовог сликарског рада је био под утицајем решења које је овај користио, а његово сликарство много ближе реалности од назаренског сликарства.23) Осамдесетих година 19. века је постао један од најтраженијих сликара. Током времена је успео да развије свој јасно препознатљив сликарски израз, који је оставио трага у српској уметности 19. века. Том стилу је остао доследан, чак и када је дошло до осетних промене у српском сликарству.24)

У календару и сатиричном листу „Стари Домишљан“ је илустровао сталне рубрике „Наш Ћопа”, „Јела и Пела”, „Београдски бекрија”, „Гајдаш”. Године 1882. године је ухапшен због увреде кнеза Милана, кога је оптужио за морално банкротство.25)

Умро је 1. марта 1889. године од запаљења плућа.26) Због драматичних политичких догађаја у то време, његова смрт је прошла неопажено, тако да није споменута ни у извештајима Српског ученог друштва, чији је био члан.27) Сахрањен је на Новом гробљу у Београду.28)

Академик

Био је редовни члан Српског ученог друштва (Одбора уметничког) од 1870.29) Заједно са Михаилом Валтровићем, Стевом Тодоровићем и Драгутином Милутиновићем је јануара 1871. поднео план о слању научне експедиције ради снимања живописних и архитектурних споменика у отаџбини.30)

Литература

Спољне везе

1)
Делфина Рајић, Милош Тимотијевић, 2005, стр. 59
2) , 7) , 8) , 10)
Тања Вићентић, 2011, стр. 320
3)
Петар Петровић, 2011.
4)
Ана Боловић, Александар Марушић, 2012, стр. 21
5) , 6)
Марина Лукић-Цветић, 2015.
9)
Делфина Рајић, Милош Тимотијевић, 2005, стр. 54
11) , 13) , 14) , 15)
Тања Вићентић, 2011, стр. 321
12)
Зоран А. Живановић, Саво Ждеро, 2012, стр. 23
16)
Тања Вићентијевић, 2011, стр. 321
17) , 18)
Завичајни појмовник, М
19) , 20) , 21) , 26) , 28)
Тања Вићентић, 2011, стр. 322
22)
Ана Боловић, Александар Марушић, 2012, стр. 26
23)
Ана Боловић, Александар Марушић, 2012, стр. 27
24)
Тања Вићентић, 2011, стр. 342
25)
Станиша Војиновић, 2014, стр. 755
27)
Ана Боловић, Александар Марушић, 2012, стр. 22
29)
Љубомир Никић, Гордана Жујовић, Гордана Радојчић-Костић, 2007, стр. 179
30)
Љубомир Никић, Гордана Жујовић, Гордана Радојчић-Костић, 2007, стр. XVII
никола_марковић.txt · Последњи пут мењано: 2022/05/04 15:47